Notariusz jest powołany do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną (czynności notarialnych).

Zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 14 lutego 1991 roku – Prawo o notariacie (tekst jednolity Dz. U. z dnia 04 lutego 2014 roku, poz. 164 z późn. zm.), Notariusz dokonuje następujących czynności:

(zawierające m. in. umowy przedwstępne, umowy sprzedaży, umowy darowizny, umowy dożywocia, umowy zamiany, umowy zniesienia współwłasności, ustanowienie służebności osobistej, gruntowej lub przesyłu, umowy spółek, oświadczenia o poddaniu się rygorowi egzekucji w trybie art. 777 K.p.c., oświadczenia o ustanowieniu hipoteki, umowy majątkowe małżeńskie, umowy o podział majątku wspólnego, testamenty, umowy o dział spadku, umowy deweloperskie, pełnomocnictwa);

(m. in. własnoręczności podpisu albo odcisku palca, dokumentów, daty okazania dokumentów, pozostawania przy życiu, pozostawania osoby w określonym miejscu);

(m. in. zgromadzeń wspólników, walnych zgromadzeń akcjonariuszy, członków spółdzielni, innych osób prawnych, wspólnot mieszkaniowych oraz innych protokołów);

Zgodnie z art. 108 ustawy – Prawo o notariacie, Notariusz w związku z dokonywaną w jego kancelarii czynnością ma prawo przyjąć na przechowanie, w celu wydania ich osobie wskazanej przy złożeniu lub jej następcy prawnemu, papiery wartościowe albo pieniądze w walucie polskiej lub obcej, przy czym pieniądze na specjalne konto bankowe.

Nadto, Notariusz przyjmuje na przechowanie:

• wszelkiego rodzaju dokumenty, także w kopertach zamkniętych,
  • informatyczny nośnik danych (art. 106 Prawa o notariacie).